Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł! Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.

Zawartość fabularna, schemat fabularny – Henryk Markiewicz

21 lutego 2012 Opracowania  Brak komentarzy

ZAWARTOŚĆ FABULARNA – segment planu treści utworu narracyjnego, który po scaleniu w odbiorze w głowie czytelnika ma charakter sekwencojlany, tzn. jest pewnym następstwem elementów. Są to wszystkie zdarzenia, tj, czynności, wypadki i procesy przedstawione w utworze.; fabuła sensu stricto – te zdarzenia, poprzez które dokonują się zmiany w sytuacji głównych postaci utworu; jest to też ciąg jakości emotywno-waloryzujących promieniujących z zawartości fabularnej (wzniosłość, sensacyjność, komizm, groteskowość); to też ciąg uogólnień poznawczo-oceniających i postulatywnych, zawartych w refleksyjnych partiach utworu. Są w pełni adekwatnymi całkowitymi korelatami planu treści lub wybranych segmentów (niesekwencjonalne są np. postaci i ich środowisko).

SCHEMAT FABULARNY – odróżniamy go od zawartości fabularnej i fabuły; w odróżnienu od dwóch wcześniej wspomnianych jest tylko konstruktem o charakterze metatekstowym, porządkuje chronologię, streszcza te składniki fabuły, w których dokonują się istotne zmiany sytuacji; można go budować tylko, gdy zna się całość utworu; przeważnie zbudowany ze zdań, które nie występują w tekście utworu; niektóre segmenty planu treści (opisy, refleksje) w ogólnie nie pojawią się w schemacie fabularnym; jest przedmiotem zainteresowania wielu badaczy, wzbudza ciągle nowe trudności, m.in.: jakie są kryteria istotności zmiany w sytuacji bohatera? Czy tworzą go tylko jednokrotne zdarzenia o charakterze dynamicznym, czy zmiany powolne, statyczne? I wiele innych. W zależności od odpowiedzi na te pytania różnie wygląda podział motywów fabularnych.

Twoja odpowiedź